Singapore Airlines heeft per ongeluk honderden Business Class tickets verkocht voor de prijs van een Economy Class-ticket.

Door een computerstoring werden tickets via reisagenten in Australië veel te goedkoop aangeboden, meldt de Sydney Morning Herald.

Australië-Londen

De fout zat in het wereldwijde boekingssysteem dat reisagenten gebruiken. Singapore Airlines laadde de tickets op naar de verkeerde categorie. Het ging om vluchten van Australië naar Londen. Tickets die normaal 4000 euro kosten, gingen voor 2380 euro over de toonbank, en honderden klanten zagen hun kans schoon.

De computerfout werd zaterdag ontdekt, en pas maandag hersteld.

Eerste klas? Vergeet het maar

De luchtvaartmaatschappij toont zich niet bepaald een sportieve verliezer. De mensen die zo’n goedkoop Business Class-ticket hebben gekocht, kunnen mooi in de Economy Class gaan zitten, maakte een woordvoerder duidelijk.

"Volgens de reisvoorwaarden geeft dit tarief alleen recht op reizen in Economy Class", aldus de woordvoerder tegen Channel News Asia. Singapore Airlines is niet van plan om het verschil in prijs te betalen.

Verschil betalen

Volgens de woordvoerder heeft de luchtvaartmaatschappij de reisagenten een aantal oplossingen voorgesteld. Ofwel de passagiers betalen zelf het verschil tot het goedkoopste Business Class-tarief, ofwel ze gaan in Economy zitten, ofwel ze krijgen het verschil tussen wat ze hebben betaald en het laagste Economy-tarief gecompenseerd, ofwel ze leveren hun ticket in en krijgen hun geld terug.

Het Australische reisagentschap Flight Centre hoopt er nog uit te kunnen komen met Singapore Airlines. "We hebben een goede relatie met ze en we zullen blijven praten met hun directie in Australië totdat we hopelijk een goede uitkomst hebben voor de betrokken klanten."

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl